perjantai 4. marraskuuta 2016

Kohti morsiuskuntoa: kaksi kuukautta takana

Onpa aika mennyt vauhdilla! Mulla on nyt takana Fitverstaan etävalmennusta kaksi kuukautta. Marraskuun jälkeen ollaan jo puolivälissä. Mua vähän jännittää tuleva pikkujoulukausi ja joulunaika, sitä motivaatiota tullaan kysymään todella. Täytyy pitää tavoite kirkkaana mielessä, jotta selviää kunnialla tulevasta kahdesta kuukaudesta.

Mutta mennäänpä sitten fiiliksiin kahdelta kuukaudelta. Varoitan, tästä tulee metripostaus! :D

Mun mielestä mulla on mennyt tämän valmennuksen suhteen todella hyvin. Ruokailu ja treenit ovat iskostuneet jokapäiväiseen elämään todella hyvin. Esimerkiksi kauppareissut ovat helppoja, kun tietää, mitä syö ja laatii sen perusteella kauppalistan. Yleensä maanantain kauppareissuilta raahaan mukanani viikon lihat, raejuustot, rahkat, kananmunat ja marjat. Kasviksia ja hedelmiä täytyy täydentää viikon aikana, eli kauppareissuja tulee yleensä kaksi - ihan maksimissaan kolme. Joidenkin mielestä terveellisesti syöminen on kallista, mutta enpä nyt tiedä. Itsellä ainakin näin opiskelijana helpottaa suunnitella kuukauden budjettia, kun tietää viikon ruokakulut aika hyvin. Ja verrattuna siihen, jos söisin mitä mieli tekisi, ostaisin viikonloppuisin sidukkaa ja viikolla useamman pussin karkkia, niin mun ruokakulut olisivat aika paljon enemmän siitä, mitä ne tällä suunnittelulla ruokavaliolla on.

Kun ruokavalio on iskostunut todella hyvin päähän ja osaksi elämää, niin olen oppinut myös soveltamaan sitä aika hyvin. Olen kokeillut tehdä välillä erilaisia herkkuruokia ruokavalioni aineksista siinä todella hyvin onnistuen. Vaikka pääasiassa ruuat on perustylsää lihaa + pastaa/riisiä -meininkiä, niin ruokailuun tuo paljon piristystä, kun hakee välillä vaihtelua. Myös kodin ulkopuolella ruokavalion soveltaminen onnistuu alkuun verrattuna paljon paremmin.

fvruokaa


Ja treenit on mennyt myös hyvin, kehittymistä on ihan selkeästi tapahtunut. Jaksan paremmin ja olen saanut kasvatettua treenipainoja. Ihan huippua! Mulla vatsalihakset on ollut aikaisemmin sellainen lihasryhmä, joka tuntui todella haastavalta ja jonka suhteen luovutin aika helposti, jos ei vaan huvittanut. Nyt oon tehnyt vatsat ohjeiden mukaan luovuttamatta koskaan ja tulosta on tullut, jopa lankku haarahypyllä meni viime viikolla liian helposti. Nyt lisättiin mun treeneihin yhden salitreenin päätteeksi HIIT-treeni. Sain Sallalta myös vinkkejä siihen, miten liikkeistä saa enemmän irti ja niitä hyödyntämällä oon saanut entistä paremman tuntuman treenattavaan lihakseen.

Treenit on tosiaan mulle tällä hetkellä todella tärkeitä, eikä tulisi mieleenkään skipata treenejä ilman todella hyvää syytä. Vaikka tällä hetkellä joudun pitämään töistä taukoa, niin kyllä muakin väsyttää - gradun puurtaminen on yllättävän rankkaa ajatustyötä ja jatkuva stressi tykyttää takaraivossa aikataulujen suhteen. Eikä gradun puurtamista voi jättää töiden tavoin työpaikalle, vaan kyllä se mun mielessä pyörii aamusta iltaan, oli viikonpäivä mikä tahansa. Täytyy vain itse osata asettaa ne hetket, kun tekee ja ajattelee jotain ihan muuta. Eli ihan yhtälailla mullakin on samaa laiskotusta/väsymystä, mikä töistä tai luennoilla pyörimisestä aiheutuu.

fvworkout

Mutta kun mietin, että lähdenkö treenaamaan vai jäänkö sohvalle löhöilemään, niin kysyn aina mielessäni yhden kysymyksen itseltäni: muuttuuko se väsymys kummemmaksi kotisohvalla? No ei muutu, entistä flegmaattisempi olo tulee. Mutta treenin jälkeen olo on energisempi ja iloisempi, samalla unohtuu kaikki muu. Eli mulla tulee vain niin hyvä olo treeneistä, että sen vuoksi jaksan tehdä sen viisi treeniä viikossa. Pelkästään ulkonäköasiat tai se, että mulla on kalenteri pakollisilta menoilta tällä hetkellä lähes tyhjä, ei riitä olemaan se syy, miksi lähden treenaamaan.

Ja sitten se ulkonäkö, eli onko tullut muutoksia? On tullut! Vaa'alla tulokset ei näy ja olen tällä viikolla pitänyt vaakalakkoa, koska se vaakalukema ei kerro mitään. Mulla vaakalukema on peräti noussut alusta, mutta kuvat on kuitenkin näyttänyt sen tosiasian, että kyllä sitä höttöä on sulanut. Käskin A:ta ottaa mulle viime viikon alussa vertailukuvat, kun painolukema ahdisti. Painosta huolimatta kuvissa näkyi muutosta. Lähetin samat kuvat myös valmentajalleni Sallalle ja sain kuulla, että kyllä siinä selvää muutosta näkyy. Ja voi sitä motivaation määrää, mikä muutoksesta tuli!

Tässä teille blogiin soveltuvaa muutoskuvaa. :D Vasemmalla puolella kuva syyskuun lopulta ja oikealla puolella marraskuun alusta.

syyskuulokakuuvrt

Oon saanut kropasta omaan silmään paljon miellyttävämmän jo tässä vaiheessa, vaikka olen syönyt sellaisia kalorimääriä, mitä moni mimmi kavahtais ja vaikka olen syönyt myös niitä monille kamalan pelottavia hiilareita. Mutta kun on ammattilaisen tekemät ohjeet ja noudattaa niitä, niin kyllä sitä muutosta tapahtuu. Oon oivaltanut vihdoin, että todellakin se suurin osa morsiuskunnosta tehdään keittiössä - sillä on merkitystä, että mitä sinne suuhunsa laittaa. Totta kai ainakin mun tavoitteita kehonmuokkauksessa tukee treenit, mutta on turha kuvitella, että huonoa syömistä voi kompensoida treeneillä.

Matka on vielä kesken kohti tavoitetta, mutta tästä on hyvä jatkaa.

Energistä viikonloppua! :)


Yhteistyössä: Fitverstas
Instagram: @fitverstas

6 kommenttia:

  1. Hienoa että motivaatio on pysynyt hyvänä ja muutostakin selvästi tullut! :) Itelläki menossa jonkinlainen "laihdutuskuuri". Kuinka paljon sun ohjelmassa sallitaan herkkuja ja alkoholia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä sullekkin laihikseen! :) Näin alkuun ollan sovittu Sallan kanssa 1-2 herkkuhetkeä viikkoon, eli ehkä kerran viikossa oon syönyt esim. raflassa tai kotona jotain ruokavaliosta poikkeavaa. Joskus myös karkkia. :) Alkoholi puolestaan sitten on sellainen asia, että sitä ei tietenkään suositella, koska alkoholi ei tue millään tavalla mun tavoitteita rasvanpoltosta ja en itse hirveän tärkeänä alkoholin käyttöä pidäkkään, toki sosiaalisissa tilanteissa on joskus kiusallista, kun ei juo "ilman hyvää syytä". Treenipäivien päätteeksi alkoholia ei suositella, koska se haittaa palautumista ja tietenkään treenille on ehdoton ei alkoholin käytöstä seuraavalle päivälle, niin hirveän vaikealta tietty tuntuu yhdistää alkoholia tähän liikunnalliseen elämäntapaan. MUTTA olen kyllä muutamana kertana juonut muutaman lasillisen viiniä (kerran raflassa ja kerran kavereiden kanssa iltaa istuessa). :)

      Poista
  2. Kiitos vastauksesta :). Itselle ehkä kompastuskivi ollut just se ku on kavereiden kans illanistujaisia, niin miettinyt mitä kannattais juoda. Parashan toki on ettei jois mitään. Mutta tuo herkkujen syöminen vaikuttaa sopivan sallivalta! Inhoan totaalikieltäytymistä :D.

    Paljon tsemppiä morsiusprojektiisi. Kiva lukea siihen liittyviä juttuja ja videot on myös plussaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaisin, että jos tavoitteena on laihtua, niin se 80/20 on aika toimiva keino. :) Eli 80% syö fiksusti ja 20% saa lipsua. Yrittää löytää vain sen itselleen toimivan kultaisen keskitien.

      Jos illanistujaisia on usein, niin sitten toki kannattaa miettiä omia tavoitteitaan ja sen mukaan käyttäytyä alkoholin suhteen! Mutta jos illanistujaisia on harvemmin, niin ei sun projekti varman tyssää jos silloin jotain juo. Voihan sitä iltaa istua veden voimalla ja jopa baareillakkin, jos hermot kestää... :D

      Kiva kun tykkäät lukea näitä morsiuskuntopostauksia! Ja videoa varmasti tulee joskus uudemman kerran!

      Poista
  3. Tuo 80/20 on kyllä tosi järkevä ajatus :) vähän salliva, mutta kuitenkin tuloksia aikaansaava kun liikkuu vielä monipuolisesti!

    Myös enemmän ruokavaliostasi mielellään luen, jos joskus siitä enemmän tuut kirjotteleen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti! Hyvä siitä sullakin tulee :)

      Kiva kuulla postaustoiveita! Mielelläni niitä lukijoilta otankin vastaan! Suunnitteilla on ainakin ruokapäiväkirja -postaus.

      Poista